Заедно в изкуството с 23-ма художници: Лъчезар Бояджиев / Надежда Олег Ляхова / Недко Солаков / Искра Благоева / Здравко Алексиев / Лика Янко / Лиляна Ангелова / Рада Дончева / Стела Караилиева / Андреа Димитрова / Валентин Сабинов / Сигрун Гудмундсдотир / Желко Терзиев / Калина Димитрова / Красимир Терзиев / Габриела Димова / Дарина Пеева / Атанас Тотляков / Ивайло Василев / Юлиян Табаков / Алла Георгиева / Никола Вълчев / Веселин Боришев
в партньорство с Национален военноисторически музей, Национален политехнически музей, Национална галерия – София, Регионален исторически музей – София, Софийска градска художествена галерия, Бургаска художествена галерия „Петко Задгорски“ и колекция „Peter Kogler“ – Виена
и с изключителната подкрепа на д-р Надежда Джакова (НГ), д-р Любен Домозетски (СГХГ), Ива Велева (НГ), Мария Алексиева (БХГ), Теодора Мешекова (РИМ-София), Христина Грозданова – Кюркчийска (РИМ – София), Диана Иванова (НВИМ), инж. Светозара Карарадева (НПТМ) и инж. Веселина Енева (НПТМ).
———
„…когато има глад, няма разсъдък, няма религия, няма удоволствие, няма любов, няма достойнство или морал, няма възвишеност, поезия, изкуство, няма нищо освен инстинкти и празни куркащи или свистящи стомаси.“
Цитатът е част от есето „Пиеса за иките… и за българите“ на писателя Георги Марков, което той прочита в ефира на Германската радиостанция „Дойче веле“ през 70-те години на миналия век. В този свой текст авторът, като че ли надскача първоначалната си идея за рецензия върху една театрална постановка, за да го превърне в своеобразно размишление върху голямата цивилизационна тема за глада, достигайки до фундаменталното обобщение – „…Твърде лесно човек би могъл да замени думата глад с думата терор или с думата робство, или безправие, или диктатура“. Именно това е и изходната точка на второто издание на проекта в развитие „Навсякъде с изкуството“, който екипът на Художествена галерия – Казанлък, организира като среща на жителите и гостите на Община Казанлък със съвременното изкуство.
Какво е гладът?
Казват че човек може да издържи без храна около 30 дни, въпреки някои изключения. Едно е сигурно – храненето е един от физиологичните процеси в човека, без които не можем да съществуваме като биологичен вид. С него е свързано чувството ни за глад, предвождано от желанието за хранене – апетита и завършващо с чувството на насищане. Стойностите и на трите чувства извън физиологичните норми предизвикат чудовищни резултати. За пръв път в историята на човечеството живеем във време, в което хората с наднормено тегло са повече от засегнатите от недохранване. Към днешна дата и двете крайности продължават да увеличават бездната помежду си.
Чувството за глад се управлява от група неврони, които получават сигнали от хормоните, нервите и околната среда и използват тези сигнали, за да регулират глада. Но извън физиологията, тази така кратка дума глад се явява като синоним на дефицит и липса, остра нужда от нещо. Проявленията на глада са неизменна част от ежедневието ни. В крайните си измерения гладът е средство за постигане на съвършения външен вид или панацея срещу болести. Гладът е умело манипулиран и като инструмент в рекламата и политиката. Произтича като хуманитарна криза вследствие на войни и бедствия. Гладът може да бъде геноцид или форма на протест. „…когато има глад, няма разсъдък, няма религия, няма удоволствие, няма любов, няма достойнство или морал, няма възвишеност, поезия, изкуство, няма нищо освен инстинкти и празни куркащи или свистящи стомаси“ – казва писателят Георги Марков.
Изложбата „Глад“ ни повежда през един дълъг разказ, в който 23-ма съвременни артисти, заедно с изкуствоведи и музейни специалисти ни изправят пред своите размишления върху темата, разкривайки ни неочаквани, понякога тъжни, понякога усмихващи, друг път плашещи нейни ракурси.
———
Изложбата „Глад“ е второто издание на проекта в развитие „Навсякъде с изкуството“ на Художествена галерия – Казанлък. През ноември като част от него ще бъде представена експозиция по темата от частната колекция на фестивала „Процес – Пространство“ с куратор Христина Бобокова.
#1
Колко гвоздея в устата?:
Лъчезар Бояджиев
#2
Vanitas:
Надежда Олег Ляхова
#3
Живот (черно и бяло):
Недко Солаков
#4
За(едно):
Лика Янко, Искра Благоева и Здравко Алексиев
#5
Бунтът на жените:
Лиляна Ангелова
#6
Homo Vespertilio:
Стела Караилиева
#7
Чуй!:
Национален политехнически музей – София
#8
Гладът не е отвън върху лицето, върху устните…:
В памет на Георги Марков
#9
Край масата:
Национален военноисторически музей – София, Национален политехнически музей – София и Надежда Олег Ляхова
#10
Дефицити и носталгии:
Регионален исторически музей – София и Сигрун Гудмундсдотир
#11
Яйце от крава, мляко от кокошка:
Желко Терзиев, Калина Димитрова, Красимир Терзиев
#12
Рецепта за жертвата днес:
Габриела Димова
#13
To be (a) star(ving):
Дарина Пеева
#14
Отлагане на глада за изкуство:
Атанас Тотляков
#15
Кутии с тактилно изкуство:
Атанас Тотляков
#16
Ловец / Мъжественост:
Юлиян Табаков
#17
Alla’s Secret / Collection 2000:
Алла Георгиева
#18
Глад за кино:
Никола Вълчев
#19
Последното страдание:
Искра Благоева
#20
Глад:
Веселин Боришев
Карта на изложбените локации
Екипът на Художествена галерия – Казанлък изказва специални благодарности на г-н Любен Марков за любезно предоставената ни възможност да работим с текста на българския писател и дисидент Георги Марков.
Персонално благодарим на всички визуални артисти, които приеха поканата ни, и без които настоящият проект не би бил възможен: Лъчезар Бояджиев, Надежда Олег Ляхова, Недко Солаков, Искра Благоева, Рада Дончева, Стела Караилиева, Андреа Димитрова, Валентин Сабинов, Сигрун Гудмундсдотир, Желко Терзиев, Калина Димитрова, Красимир Терзиев, Габриела Димова, Дарина Пеева, Атанас Тотляков, Ивайло Василев, Юлиян Табаков, Алла Георгиева, Никола Вълчев, Веселин Боришев.
Екипът на Художествена галерия – Казанлък благодари за подкрепата на всички институции, галерии и партньори, без които този проект не би бил възможен: Община Казанлък, Национален военноисторически музей, Национален политехнически музей, Регионален исторически музей – София, Национална галерия – София, Софийска градска художествена галерия, Бургаска художествена галерия „Петко Задгорски“, колекция „Peter Kogler“ – Виена, Фондация Българско изкуство и култура, MyCentury.tv, Исторически музей „Искра“ – Казанлък, Общинска библиотека „Искра“– Казанлък, Туристически информационен център – Казанлък, Национален парк-музей „Шипка-Бузлуджа“, Сдружение „Жените на Казанлък“, магазин за чанти и куфари „Макао“, Bellezza Bar & Grill, Bellezza cafe bar и Bellezza Bakery, The Corner Shop, Marcon Italian Cuisine, JOKER Fast food.
Не по-малко важна е безапелационната подкрепа, която получихме от кураторите и уредниците при различните музейни институции, партньори по изложбата „Глад“: д-р Надежда Джакова (НГ), Ива Велева (НГ), Мария Алексиева (БХГ), инж. Светозара Карарадева (НПТМ), инж. Веселина Енева (НПТМ), Диана Иванова (НВИМ), Теодора Мешекова (РИМ -София), Христина Грозданова-Кюркчийска (РИМ-София), д-р Любен Домозетски (СГХГ), Кристиан Стефанов
За нашия екип беше безценно оказаното съдействие от реставраторите Кристина Белева (НГ) и Илинка Чергарова (СГХГ), доц. д-р Соня Пенкова(НВИМ), д-р Екатерина Цекова (НПТМ) Ярослава Бубнова (НГ), доц. д-р Венета Ханджийска-Янкулова (РИМ-София), Аделина Филева (СГХГ), Георги Динев (БХГ), Теодора Георгиева, д-р Чавдар Ангелов, Пейо Колев, Велислав Радев, Даниела Радева, Нено Серкеджиев, Цветан Цветанов, Коста Дамянов.